x

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt

Image Alt

Projecten

Huidige projecten:

De Nieuwe Lichting

Vanwege het wegvallen van de afstudeervoorstellingen in het seizoen 2019-2020 presenteert Stichting NANOEK een muzikaal ‘Gesamtkunstwerk’. Afstudeerders van verschillende muziektheater- en musicaltheateropleidingen verenigen zich en laten met virtuoze brutaliteit zien wat ze in hun mars hebben. Zij tonen de diversiteit van het muziektheatergenre en zoeken daarin de mogelijkheden en grenzen op. Samen met reeds erkende talenten (o.a. Willemijn Verkaik en Edwin Jonker) bezingen zij een theatrale toekomst waarin ‘later al lang is begonnen’. De gastartiesten zullen per voorstelling verschillen waardoor elke avond opnieuw een verrassing is!

‘By the time i was 22, I was a professional. A young and flawed professional, but not an amateur.” – Stephan Sondheim

Initiatiefnemers: Dominique de Bont (winnaar Musical Award voor aanstormend talent 2020) en Sterre Verschoor (Annie de musical)
Regie: Anouk Beugels
Muzikaal leider: Jeroen Sleyfer
Choreografie: Daan Wijnands en Lucas Schilperoort
Uitvoerend producent: Danielle Kersten
Fotograaf: Rik Versteeg

In ontwikkeling vanuit stichting NANOEK

Lokroep

Een actuele en nieuw geschreven musical over #MeToo en het systeem daaromheen.

LOKROEP is een artistiek onderzoek naar de nuances, spanningen en politiek van de #MeToo beweging. Dit project legt de nadruk op het in kaart brengen van ‘het systeem’ en het onderzoeken welke personen welke rollen spelen. Persoonlijke ervaringen worden verwerkt tot een voorstelling over het systeem. Het gaat nadrukkelijk niet om (ver)oordelen of slachtofferschap. Dit onderzoek richt zich op de complexiteit van de intermenselijke verhoudingen en de voedingsbodem die (machts)structuren (kunnen) bieden waarbinnen intermenselijke relaties zich op een positieve manier kunnen ontwikkelen, maar ook – zoals de #MeToo beweging heeft aangetoond – kunnen verworden en kunnen leiden tot machtsmisbruik en onaanvaardbaar seksueel gedrag. Met (de uitkomst van) dit onderzoek hopen we de complexiteit van het onderwerp inzichtelijk te maken en nuance toe te kunnen voegen aan de soms eenvormige en weinig genuanceerde #MeToo- discussie.
We gaan hierbij voorbij de vraag van schuld en zijn niet op zoek naar een eenduidig en snel antwoord.

Concept en onderzoeksleiding: Anouk Beugels
Schrijvers: Elisabeth van Nimwegen, Amanda Payne, Marijn Bellaard en Quinten de Smedt
Componist: Job Greuter
Eerste lezing 18 april 2020 in De Balie te Amsterdam, incl. een randprogramma over het onderwerp.

Storm

Storm

Een song cycle over vergeten historische vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis, inclusief de voormalige koloniën, en draait om de vraag: wie zijn er op een voetstuk gezet, en vooral: wie niet? 

Willem van Oranje, Michiel de Ruyter en J.P. Coen: de beeltenissen van deze historische figuren staan in het nationaal geheugen gegrift. Maar welke helden zijn er niet op een voetstuk gezet? Wie heeft de geschiedenis geschreven en wie zijn daarin uitgewist?

Storm is een musical over vergeten historische vrouwen uit de geschiedenis van Nederland, inclusief de voormalige koloniën, die draait om de vraag: is het tijd voor een nieuwe beeldenstorm? In een opeenvolging van wervelende muzikale scènes maken we kennis met mensen die de geschiedenisboeken zijn ontglipt, om jou tenslotte voor de keuze te plaatsen: wie wil jij op een voetstuk zetten?

Concept: Sanne Thierens
Script en liedteksten: Sanne Thierens e.a.
Coaching en Regie: Anouk Beugels

Storm is momenteel in ontwikkeling

Antigone

Een hedendaagse muziektheater bewerking van een eeuwenoude tragedie.

In een tijd waar onze morele verantwoordelijkheid op de proef gesteld wordt
In een tijd waarin Greta Thunberg en Donald Trump inspiratiebronnen zijn voor velen
In een tijd dat er een tendens lijkt te zijn dat woorden niet vanzelfsprekend gekoppeld zijn aan daden
In een tijd waarin de positie van de vrouw hoog op de maatschappelijke agenda staat
In een tijd van polarisatie
In een tijd van betekenis kunnen geven door goed leiderschap
In een tijd van (on)mogelijkheden
In een tijd van moeten luisteren
Is het tijd om oude vraagstukken en dilemma’s door het oog van nu te bekijken en daarom brengt NANOEK

Antigone: de podcast musical
Een oproep aan jonge vrouwen om zich uit te spreken.
Een opdracht aan de zwijgende meerderheid om kleur te bekennen.
Een omverwerping van het idee dat niet kiezen geen keuze zou zijn.
Een vraag om daad bij woord te voegen.
Een verbod op de kleur grijs.
Een appèl op wederzijds begrip.

Schrijver: Amanda Payne
Schrijf coach: Ramsey Nasr
Componist: Charlotte Dommershausen
Muzikaal coach: Jeroen Sleyfer

Coaching / eindregie:

Pink elephants on parade

Pink Elephants on Parade, een co-productie van Werkplaats Walhalla en de Transmissie, is een electro-pop muziektheatervoorstelling die je meeneemt in een psychedelisch sprookje met visuals en live muziek.

Een jongen ligt in zijn slaapkamer. Hij krijgt een vlucht aangeboden zijn droomwereld in. Maar lukt het hem zijn angsten recht in de ogen aan te kijken en weet hij zijn schaduw terug te vinden?

“As a host, I salute you
Attend my pink elephants on parade
Don’t be afraid, don’t be afraid
Just follow the rail road track”

Wie nog denkt dat een slaapkamer een veilig toevluchtsoord is, heeft het mis. Monsters zitten tegenwoordig niet alleen onder je bed maar ook in je hoofd. In deze tijd van veel thuiszitten en onzekerheid, wordt onze nachtrust aangetast door bizarre dromen. Wat als je zelfs in je dromen continu op je hoede moet zijn en moet rennen voor je leven?

In 2019 wonnen Jip Bartels, de Transmissie en Amanda Payne samen de Walhalla Pitch met de presentatie van hun hallucinante Pink Elephants on Parade, een ode aan de verbeelding en een requiem voor de kinderlijke fantasie. Een poëtisch theatraal concert met nieuw gecomponeerde muziek gemaakt door een samenwerking van jonge Rotterdamse makers, geregisseerd door Anouk Beugels. De multidisciplinaire aanpak levert een spannend universum op die het publiek meetrekt de duistere diepten van het onderbewustzijn in.

Tot morgen en daarna

Een jonge vrouw blijft op een ochtend in bed. Het lukt haar niet meer om op te staan, alsof ze telkens teruggetrokken wordt naar haar lakens en geen stap meer kan zetten. Buiten raast de wereld door, harder dan hard, en de wereld lijkt met de dag meer bizar te worden. Een constante stroom aan nieuws, meningen en bewijsdrang waait door iedere vezel en slokt iedereen op, maar hier is het veilig. De wereld van Het Bed lijkt onaangeraakt. Toch doet de realiteit haar uiterste best de vrouw in te halen, en haar bed verandert langzaam in een nachtmerrie, waaraan misschien ook zij uiteindelijk niet meer kan ontsnappen.

Tot morgen en daarna is een nieuw muziektheatraal eenakter over een jonge vrouw in bed. De teksten zijn een rauwe mix van poëzie en klinkklare taal, de muziek biedt een elektronisch tegengeluid op de wanhoopsklanken van de jonge vrouw in al haar worstelingen. Via de voorstelling duik je een ander universum in, namelijk die van Het Bed, waarin ijle dromen rakelings langs keiharde afgronden schuren en waarin de jonge mens zichzelf afvraagt hoe het nu verder moet. Hoe moet je slapen, als alles lijkt te bewegen? En is er in tijden van crisis nog plaats voor ‘normale’ problemen, zoals hartzeer?

Muziek & tekst geschreven en gespeeld door Suzanne Heijdra
Muziek en arrangementen geschreven en gespeeld door Charlotte Dommershausen
Coaching door Anouk Beugels en Pim Veulings
Met dank aan Amanda Payne

Absolonova

Een auto-biopic over het leven van Andrea Absolonova

Kde domov můj, kde domov můj? – Waar hoor ik thuis?
Wat voel je wanneer jouw prestaties van landsbelang worden?
Wat voel je op het moment dat schaamte en succes hand in hand lijken te gaan?
Wat voel je als je in het diepe springt, maar niet weet of je ooit nog boven water zal komen?
In ABSOLONOVÁ bespelen de SATURNERS het gebied van een heroïsche muziektheaterdocumentaire, een popconcert in het zwembad en een sportief bezoek aan de psycholoog.

Credits:
Concept, tekst, spel: Matthijs Rijsdijk, Veronique Post, Jip Warmerdam
Regie: Anouk Beugels
Muziek: de SATURNERS & Anton de Bruin

Atha

Een vierkoppige theatrale band en één muzikale performer ontmoeten elkaar in een zowel fysieke als muzikale zoektocht naar en tegen vergetelheid. In een onderzoek naar de angst om te vergeten of vergeten te worden, ook wel athazagorafobie, vinden we muziek. Muziek kan je helpen herinneren én laten vergeten. Tijdens een reis langs vijf herinneringen tonen we je momenten die voor altijd onthouden werden.

ATHA. Over de angst om te vergeten, muziek om te herinneren en die gebruiken om weer te kunnen vergeten.

Door: Veronique Post & Dr. Meraki

Eindregie: Anouk Beugels

ATHA was 12 en 13 september te zien tijdens het Amsterdam Fringe Festival

Solitude

“Het verwarde mij het meest, dat ik mij daar zag lopen, nog zo’n dolende geest, die niets durfde te hopen.”
-Jacques Brel

Lisse is gefascineerd door het thema Eenzaamheid. Een emotie die als snel als negatief gezien wordt maar die veel meer facetten kent. Grote namen als Jacques Brel, Wende Snijders en Edith Piaf schreven er prachtige nummers over.

Voor de voorstelling ‘Solitude’ bekeken actrice en zangeres Lisse Knaapen, coach Anouk Beugels en pianist Rowan de Vos teksten van deze en andere muzikale grootheden en gaven ze een eigen interpretatie.

Want wat is eenzaam zijn? Is dat hetzelfde als alleen zijn? Of kan het ook samen? Is het dood gaan? Of is het juist leven? Er wordt al zo lang over gezongen. Het wordt bespeeld en verdrongen. Wat als er een wereld is, een limbo, waar alle eenzame zielen verzamelen? Samen alleen, alleen samen. Misschien wel mooiste feest ooit.

Ga samen met Lisse op reis naar waar de Eenzaamheid gehaat, bezongen en gevierd wordt!

Solitude was t/m 23 augustus 2020 te zien in het Tapas Theater te Amsterdam 

STOLP

“STOLP is een muziek-theatrale voorstelling over het voortrazen van de tijd – én het voortrazen van de mens. Hoe verhouden we ons tegenover een wereld die na drie maanden stilstand, staat te popelen om weer op volle kracht vooruit te gaan? En is vooruitgang nog wel de oplossing…?

Op speelse en vooral muzikale wijze gaat Job Greuter de uitdaging aan om – in 20 voortrazende minuten – het nut van stilstand te vinden.”

Job is zanger, acteur, cellist, pianist, componist en studeerde 1,5 jaar geleden cum laude af aan Codarts Muziektheater Rotterdam als performer. De afgelopen jaren ontwikkelde hij zich meer en meer als maker, met een specifieke nadruk op het componeren van nieuw (muziektheater-)materiaal.

De eindregie ligt in handen van Anouk Beugels.

Stolp was juli 2020 te zien in het Tapas Theater te Amsterdam.