x

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt

Image Alt

NANOEK

Ijsbeer, Jachtgod, De meester van de beren
NANOEK_Logo-02

Stichting NANOEK, opgericht in juni 2020 met Anouk Beugels als initiator en artistiek leider, richt zich op het ontwikkelen van nieuwe eigentijdse en relevante musicals in en vanuit de stad Rotterdam. Het doel is meer ruimte creëren voor experiment binnen dit genre en hierbij jonge componisten en schrijvers te betrekken en ondersteunen.
Stichting NANOEK wil hiermee te onderstrepen dat musical een kunstvorm is die van hoogwaardige artistieke kwaliteit kan zijn en die bovendien inhoudelijk gelinkt is aan de actualiteit.

Werkwijze

Stichting NANOEK gelooft in:

De krachtige complexiteit van musical

De kracht van een divers team

Muziek en theater inzetten als een gelijkwaardige elementen

Verbeelding

Experiment zonder navelstaren.

Fair practice

Gedeeld eigenaarschap

De noodzaak van tegenspraak (door en voor alle lagen van de stichting)

Om dit doel te bereiken heeft NANOEK haar eigen (artistieke) voorwaarden opgesteld.

Verhaal:

Er wordt een actueel en maatschappelijk relevant verhaal verteld.

Artistiek team:

Het ontwikkelen van nieuwe concepten en repertoire voor musical vraagt volgens stichting NANOEK om een team waarin de routine en de artistieke discipline van het genre zijn geborgd en waarbij met een open vizier en zonder (stijl specifieke) dogma’s naar de maatschappij en het genre wordt gekeken. Dit team zal, met Anouk Beugels als artistiek leider, per productie worden samengesteld.

Makers:

Op dit moment is er geen opleiding die studenten opleidt musicals te schrijven, componeren, choreograferen en regisseren. Deze talentontwikkeling neemt stichting NANOEK op in haar doelstellingen, geïnspireerd door dergelijke ontwikkeltrajecten in landen als Engeland en de Verenigde Staten. We kiezen voor artistieke high-potentials. Spelers/makers vanuit het musical discours die beschikken over een uitzonderlijk creërend talent en daarnaast gemotiveerd en kundig zijn om het genre te analyseren en te veranderen. Deze makers hebben inzicht in en intrinsieke motivatie voor het genre.

Cast:

Ambachtelijk hoogwaardig spel is een absolute voorwaarde, eigenheid is onderdeel van de expressie en zang is een middel en geen doel op zich.  Er wordt met groot respect omgegaan met alle ambachten die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van een musical. Hiermee breken we een lans voor kwaliteit boven bijvoorbeeld louter bekendheid.  Daarnaast pleiten we voor een casting die gaat over ‘verbeelding’. Dus kiezen we voor acteurs/zangers die niet per se de leeftijd of het uiterlijk hebben van de omschreven personages, maar degene die deze het best kunnen verklanken en verbeelden.

Voor allen/alles geldt:

Om een dynamische en uitdagende werkomgeving te creëren, stellen we een groep samen die elkaar aanvult vanuit verschillende achtergronden en disciplines/ opleidingen. Van belang is dat iedereen een open manier van communiceren nastreeft, flexibiliteit hoog in het vaandel heeft, een teamspeler is, het belang van het product vooropzet en verantwoordelijkheid neemt voor het eigen aandeel en geheel.

Dagelijkse leiding & Bestuur

Stichting NANOEK hanteert de Governance Code Cultuur & Code Culturele Diversiteit.
Het bestuur wordt gevormd door ervaren professionals met affiniteit voor theater.

Comité van Aanbeveling

Yoeri Albrecht
Directeur De Balie
Fred Boot
Theaterproducent NEW Productions
Ulrike Burger Bruijs
Hoofd Artistiek Bureau/Lead Producer ITA, Producent Wende Snijders, Managing Director Cook a Dream BV
Leen Cogghe
Studieleider Muziek- en Musicaltheater Fontys
Bart Dieho
Theater-auteur en Theater-dramaturg
Charles Droste
Directeur schouwburg Amphion
Henriette Van Eckeveld
Directeur Business Development & Strategy Senf Theaterpartners
Aus Greidanus senior
Acteur en regisseur
Tessa Harmsen
Directeur TapasTheater
Hans Smit
Cultuurjournalist/presentator
Edward Hoepelman
Hoofdvak docent zang en Artistiek adviseur Muziektheater Fontys
Tobias Kokkelmans
Dramaturg en artistiek beleid Operadagen Rotterdam
Inge Kruithof
Zakelijk leider Werkplaats Walhalla
Wim Lehnhausen
Filmproducent
Christiaan Mooij
Artistiek coördinator Theater de Meervaart
Roderick Muller auf der Heide
Theater Carré
Caroline Pietermaat
Algemeen directeur Jeugdtheater Hofplein
Jeroen Sleyfer
Componist/Muzikaal leider/Music-contractor
Marlou Stolk
Hoofd educatie Theater Rotterdam
Floris Verbeij
Componist
Bram Verhaak
Artistiek Productie Coördinator Stage Entertainment Nederland
Jan Vos
Adviesmedewerker Prins Bernhard Cultuurfonds
John de Weerd
Programmeur Zaal 3
Ruut Weissman
Regisseur
Jeroen van Wijhe
Musicalspecialist en -journalist
Rob van Wijk
Directeur Theater de Stoep
Barbara Wittebol
Directeur-bestuurder Kunst Centraal, voormalig executive producer Stage Entertainment

Aanleiding

Stichting NANOEK gelooft in de kracht van musicals als interdisciplinair kunstwerk dat een groot publiek kan bereiken, verwarren en ontroeren. Echter, zoals de Raad van Cultuur al aangaf, zijn er op dit moment weinig ontwikkeltrajecten om nieuwe verhalen en nieuwe vormen tot uiting te laten komen in musicals iets dat resulteert in een aanbod met (te) weinig diversiteit.

NANOEK is van mening dat er meer nieuw en actueel Nederlands musicalrepertoire zou moeten worden ontwikkeld.

Hiervoor is volgens NANOEK een investering nodig in ‘makers’ die op hoogwaardig niveau deze vertaalslag kunnen maken. Voor het ontwikkelen van een nieuw geluid binnen het Nederlandse musical werkveld zijn, in onze beleving, jonge makers nodig met kennis van en affiniteit met dit genre. Tevens dienen zij te beschikken over een intrinsieke motivatie om deze ook te emanciperen, zowel in zijn vorm als in de inhoud.

Resultaat

De inspanningen van Stichting NANOEK zullen leiden tot inspirerende nieuwe werken van (jonge) creatieve makers die de randen van het genre opzoeken (en bij voorkeur er overheen durven kijken), die zonder aarzeling het experiment aan durven gaan en verhalen vertellen die tot op heden ‘onverteld’ blijven. Verhalen van onder meer jongeren en van bevolkingsgroepen die we nu te weinig niet in het theater zien en horen. Verhalen die in Nederland wel degelijk leven en spelen, gemaakt door makers die niet kunnen wachten om deze over het voetlicht te brengen en dat bovendien voor een publiek dat er beslist is, maar nu de weg naar het theater soms lastig weet te vinden aangezien het toch niet ‘over hen’ gaat. 

De discussie over ‘wat precies musical is (en kan zijn)’, zal verder kunnen worden gevoerd, op een hoger niveau en bovendien via een artistieke insteek en op basis van concrete resultaten. Dit geldt zowel voor makers als het publiek. De producties zullen leiden tot het omverwerpen van onze collectieve aannames over deze genres, en een uitnodiging zijn om het hokjes denken los te laten.

Komend voorjaar worden voor drie nieuwe musicals libretti en composities ontwikkeld. De werktitels zijn: ‘Lokroep’, ‘Storm’ en ‘Niet Antigone’.

LOKROEP is een artistiek onderzoek naar de nuances, spanningen en politiek van de #MeToo-beweging. Hierin zal worden gezocht naar de mogelijkheid om de complexiteit van dit discours te vangen en te duiden in een ‘concept musical’

NIET ANTIGONE is een hedendaags antwoord op de tragedie van Sophocles. Een componist en een schrijver bewerken het drama en de personages vanuit het oogpunt van de jonge vrouw. Een nieuw gecomponeerde muziektheatervoorstelling die speelt met de conventies van het genre musical.

Met STORM onderzoekt de stichting de mogelijkheid van een musical over vergeten historische vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis, inclusief de voormalige koloniën, die draait om de vraag: wie zijn er op een voetstuk gezet, en vooral: wie niet? Qua vorm wordt de optie van een ‘song-cycle’ onderzocht. 

Projecten