x

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt

Image Alt

NANOEK

Ijsbeer, Jachtgod, De meester van de beren
NANOEK_Logo-02

Stichting NANOEK, opgericht in juni 2020 met Anouk Beugels als initiator en artistiek leider, richt zich op het ontwikkelen van nieuwe eigentijdse en relevante musicals in en vanuit de stad Rotterdam. Het doel is meer ruimte creëren voor experiment binnen dit genre en hierbij jonge componisten en schrijvers te betrekken en ondersteunen. Ook wordt er actief verbinding gezocht met instellingen en publiek die zich kunnen en willen verbinden aan de verschillende thematieken en stijlonderzoeken.
Stichting NANOEK wil hiermee te onderstrepen dat musical een kunstvorm is die van hoogwaardige artistieke kwaliteit kan zijn en die bovendien inhoudelijk gelinkt is aan de actualiteit.

Stichting NANOEK gelooft in de kracht van musicals als interdisciplinair kunstwerk dat een groot publiek kan bereiken, verwarren en ontroeren. Echter, zoals de Raad van Cultuur al aangaf, zijn er op dit moment weinig ontwikkeltrajecten om nieuwe verhalen en nieuwe vormen tot uiting te laten komen in musicals iets dat resulteert in een aanbod met (te) weinig diversiteit. Stichting NANOEK richt zich op dit hiaat en zal de komende jaren een gepast, vernieuwend en duurzaam antwoord geven op de ontwikkeling van musicals.
Een aantal elementen en vragen om dit voor elkaar te krijgen:

1.

Onderzoeken welke verhalen nu relevant en actueel zijn en ook of het verhaal geschikt is om via het medium musical te vertellen

2.

Muziek en theater inzetten als een gelijkwaardige elementen. Hierdoor ontstaat er een gelaagd werk waarbij de kijker wordt uitgedaagd zijn of haar verbeelding aan te spreken.

3.

Een bijdrage leveren aan talentontwikkeling in de sector door het verbinden van getalenteerde jonge creatieven aan ervaren makers. Gezamenlijk zullen deze een nieuwe impuls geven aan het genre, waarbij we grootschalig durven denken en doen.

Dagelijkse leiding & Bestuur

Stichting NANOEK hanteert de Governance Code Cultuur & Code Culturele Diversiteit.
Het bestuur wordt gevormd door ervaren professionals met affiniteit voor theater.

Comité van Aanbeveling

Yoeri Albrecht
Directeur De Balie

Fred Boot
Theaterproducent NEW Productions

Ulrike Burger Bruijs
Hoofd Artistiek Bureau/Lead Producer ITA, Producent Wende Snijders, Managing Director Cook a Dream BV

Leen Cogghe
Studieleider Muziek- en Musicaltheater Fontys

Bart Dieho
Theater-auteur en Theater-dramaturg

Charles Droste
Directeur schouwburg Amphion

Henriette Van Eckeveld
Directeur Business Development & Strategy Senf Theaterpartners

Aus Greidanus senior
Acteur en regisseur

Tessa Harmsen
Directeur TapasTheater

Hans Smit
Cultuurjournalist/presentator

Edward Hoepelman
Hoofdvak docent zang en Artistiek adviseur Muziektheater Fontys

Tobias Kokkelmans
Dramaturg en artistiek beleid Operadagen Rotterdam

Inge Kruithof
Zakelijk leider Werkplaats Walhalla

Wim Lehnhausen
Filmproducent

Christiaan Mooij
Artistiek coördinator Theater de Meervaart

Roderick Muller auf der Heide
Theater Carré

Caroline Pietermaat
Algemeen directeur Jeugdtheater Hofplein

Jeroen Sleyfer
Componist/Muzikaal leider/Music-contractor

Marlou Stolk
Hoofd educatie Theater Rotterdam

Sanne Thierens
Musicalonderzoeker en schrijver en journalist

Floris Verbeij
Componist

Bram Verhaak
Artistiek Productie Coördinator Stage Entertainment Nederland

Jan Vos
Adviesmedewerker Prins Bernhard Cultuurfonds

John de Weerd
Programmeur Zaal 3

Ruut Weissman
Regisseur

Jeroen van Wijhe
Musicalspecialist en -journalist

Rob van Wijk
Directeur Theater de Stoep

Barbara Wittebol
Directeur-bestuurder Kunst Centraal, voormalig executive producer Stage Entertainment

Werkwijze

Stichting NANOEK gelooft in:

De krachtige complexiteit van musical

De kracht van een divers team

Gedeeld eigenaarschap

De noodzaak van tegenspraak (door en voor alle lagen van de stichting)

Experiment zonder navelstaren.

Fair practice

Om dit doel te bereiken heeft NANOEK haar eigen (artistieke) voorwaarden opgesteld.

Verhaal:

Er wordt een actueel en maatschappelijk relevant verhaal verteld.

Artistiek team:

Het ontwikkelen van nieuwe concepten en repertoire voor musical vraagt volgens stichting NANOEK om een team waarin de routine en de artistieke discipline van het genre zijn geborgd en waarbij met een open vizier en zonder (stijl specifieke) dogma’s naar de maatschappij en het genre wordt gekeken. Dit team zal, met Anouk Beugels als artistiek leider, per productie worden samengesteld.

Makers:

Op dit moment is er geen opleiding die studenten opleidt musicals te schrijven, componeren, choreograferen en regisseren. Deze talentontwikkeling neemt stichting NANOEK op in haar doelstellingen, geïnspireerd door dergelijke ontwikkeltrajecten in landen als Engeland en de Verenigde Staten. We kiezen voor artistieke high-potentials. Spelers/makers vanuit het musical discours die beschikken over een uitzonderlijk creërend talent en daarnaast gemotiveerd en kundig zijn om het genre te analyseren en te veranderen. Deze makers hebben inzicht in en intrinsieke motivatie voor het genre.

Cast:

Ambachtelijk hoogwaardig spel is een absolute voorwaarde, eigenheid is onderdeel van de expressie en zang is een middel en geen doel op zich.  Er wordt met groot respect omgegaan met alle ambachten die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van een musical. Hiermee breken we een lans voor kwaliteit boven bijvoorbeeld louter bekendheid.  Daarnaast pleiten we voor een casting die gaat over ‘verbeelding’. Dus kiezen we voor acteurs/zangers die niet per se de leeftijd of het uiterlijk hebben van de omschreven personages, maar degene die deze het best kunnen verklanken en verbeelden.

Voor allen/alles geldt:

Om een dynamische en uitdagende werkomgeving te creëren, stellen we een groep samen die elkaar aanvult vanuit verschillende achtergronden en disciplines/ opleidingen. Van belang is dat iedereen een open manier van communiceren nastreeft, flexibiliteit hoog in het vaandel heeft, een teamspeler is, het belang van het product vooropzet en verantwoordelijkheid neemt voor het eigen aandeel en geheel.

Aanleiding

Stichting NANOEK gelooft in de kracht van musicals als interdisciplinair kunstwerk dat een groot publiek kan bereiken, verwarren en ontroeren. Echter, zoals de Raad van Cultuur al aangaf, zijn er op dit moment weinig ontwikkeltrajecten om nieuwe verhalen en nieuwe vormen tot uiting te laten komen in musicals iets dat resulteert in een aanbod met (te) weinig diversiteit.

NANOEK is van mening dat er meer nieuw en actueel Nederlands musicalrepertoire zou moeten worden ontwikkeld.

In New York en Londen heeft een grote (artistieke) ontwikkeling plaatsgevonden en zijn veel vernieuwende hitproducties te zien zijn zoals Hamilton, HadesTown en Six. Deze producties zijn beslist succesvol geworden. Een sterk (actueel) verhaal met (moderne) muzikale en theatrale vormen kan dus op goede wijze resoneren bij een nieuw en groot publiek. Producties die we, zoals de Raad voor Cultuur ook constateert, ‘graag ook in Nederland zouden zien’. Ook laat het verleden laat zien dat musicals zeker in staat zijn geweest actuele of maatschappelijke thematiek te vatten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan West Side Story ten aanzien van raciale spanningen en bendegeweld.

Hiervoor is volgens NANOEK een investering nodig in ‘makers’ die op hoogwaardig niveau deze vertaalslag kunnen maken. Voor het ontwikkelen van een nieuw geluid binnen het Nederlandse musical werkveld zijn, in onze beleving, jonge makers nodig met kennis van en affiniteit met dit genre. Tevens dienen zij te beschikken over een intrinsieke motivatie om deze ook te emanciperen, zowel in zijn vorm als in de inhoud.

Resultaat

De inspanningen van Stichting NANOEK zullen leiden tot inspirerende nieuwe werken van (jonge) creatieve makers die de randen van het genre opzoeken (en bij voorkeur er overheen durven kijken), die zonder aarzeling het experiment aan durven gaan en verhalen vertellen die tot op heden ‘onverteld’ blijven. Verhalen van onder meer jongeren en van bevolkingsgroepen die we nu te weinig niet in het theater zien en horen. Verhalen die in Nederland wel degelijk leven en spelen, gemaakt door makers die niet kunnen wachten om deze over het voetlicht te brengen en dat bovendien voor een publiek dat er beslist is, maar nu de weg naar het theater soms lastig weet te vinden aangezien het toch niet ‘over hen’ gaat. 

De discussie over ‘wat precies musical is (en kan zijn)’, zal verder kunnen worden gevoerd, op een hoger niveau en bovendien via een artistieke insteek en op basis van concrete resultaten. Dit geldt zowel voor makers als het publiek. De producties zullen leiden tot het omverwerpen van onze collectieve aannames over deze genres, en een uitnodiging zijn om het hokjes denken los te laten.

Komend voorjaar worden voor drie nieuwe musicals libretti en composities ontwikkeld. De werktitels zijn: ‘Lokroep’, ‘Storm’ en ‘Antigone, de podcast musical’.

Met STORM onderzoekt de stichting de mogelijkheid van een musical over vergeten historische vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis, inclusief de voormalige koloniën, die draait om de vraag: wie zijn er op een voetstuk gezet, en vooral: wie niet? Qua vorm wordt de optie van een ‘song-cycle’ onderzocht.

LOKROEP wordt een musical over #MeToo. Hierin zal worden gezocht naar de mogelijkheid om vanuit persoonlijke ervaringen een artistieke vertaling te maken en de complexiteit van dit discours te vangen en te duiden in een ‘raamwerkmusical’.

Met ANTIGONE onderzoekt de stichting de mogelijkheid een moderne musical bewerking te maken van Sophokles’ Antigone. Qua vorm wordt de optie van een podcast musical onderzocht.